loading...

كيكانه

مرجع تخصصي كيك و جشن تولد

بازدید : 443
11 زمان : 1399:2

شيريني مرنگ پفكي

مواد اوليه مرنگ عادي:
يك پيمانه شكر دانه‌ريز
يك پيمانه پودر شكر
8 سفيده تخم‌مرغ
1/4 قاشق چايخوري كرم تارتار (داراي جايگزين)
1/4 قاشق چايخوري نمك
1 قاشق چايخوري عصاره وانيل يا بادام

مرنگ پفكي عادي:
نكته1: پودر شكر حالت كاملا پودر شده شكر دانه ريز است. مي‌توانيد با ميكس كردن شكر دانه ريز در ميكسر يا آسياب‌كن، در خانه آن را درست كنيد. توجه كنيد كه پودر شكر بايد به حدي ريز شود كه يك پيمانه از آن، به شكل محسوسي سنگين‌تر از يك پيمانه شكر دانه‌ريز باشد.
نكته2: همانطور كه گفته شد اين دستور پخت، حرفه‌اي‌ترين دستور پخت شيريني مرنگ پفكي عيد است. به جز كرم تارتار، ساير مواد اوليه آن هم در دسترس است. در مورد كرم تارتار هم نگران نباشيد. همواره و در تمام دستورپخت‌ها مي‌توانيد كرم تارتار را با آبليمو و يا سركه سفيد جايگزين كنيد. اما قانون اين جايگزيني به اين صورت است:
به ازاي هر 1/2 قاشق چايخوري كرم تارتار، از يك قاشق چايخوري آبليمو يا سركه سفيد استفاده نماييد.

طرز تهيه مرنگ پفكي عادي:
1- فر را در دماي 120 درجه سانتي‌گراد (250 درجه فارنهايت) گرم كنيد.
2- يك ورق بزرگ يا دو ورق معمولي شيريني‌پزي روي سيني فر پهن كنيد.
3- شكرها را در يك كاسه با هم تركيب كنيد و كنار بگذاريد.
4- در يك كاسه يا درون ظرف ميكسر، سفيده تخم مرغ‌ها را اينقدر بزنيد تا سفيد رنگ و فومي شوند. سپس كرم تارتار ( و يا يكي از جايگزين‌هاي معرفي شده را) همراه با نمك اضافه كنيد. همزمان به هم زدن نيز ادامه دهيد. حالا هربار يك قاشق غذاخوري از شكرها را اضافه كنيد و بعد از هر بار افزودن، به خوبي هم بزنيد. اين كار بايد حدود 10 دقيقه ادامه يابد.
5- سپس وانيل را اضافه نماييد و با سرعتي بالا به هم زدن ادامه دهيد تا يك خمير سفت و براق به دست آيد.
6- حالا نوبت استفاده از قيف شيريني‌پزي است. از يك سري ساده و يا مشابه تصوير زير استفاده نماييد. حتي اگر تا به حال با قيف كار نكرده‌ايد، با چند بار تمرين مي‌توانيد شيريني مرنگ پفكي را درست كنيد. براي اين كار حركت دست بايد به صورت مارپيچي باشد. به صورتي كه درست كردن گل شيريني را از مركز يك دايره (كه قرار است شيريني مرنگ در آن قرار گيرد) شروع كنيد و تا كناره‌هاي اين دايره ادامه دهيد.
7- پخت به اندازه يك ساعت طول خواهد كشيد. تا جايي كه كرم، محكم و كمي رنگي شود. در اين مرحله فر را خواموش كنيد اما مرينگ‌ها را از فر خارج نكنيد. اجازه دهيد چندين ساعت درب فر بسته بماند و شيريني‌ها نيز در فر باقي بماند. تا جايي كه مرنگ‌هاي پفكي در همان فر با درب بسته، سرد شود. توجه كنيد كه يكي از ترفندهاي اساسي در پخت شيريني مرنگ، همين مورد است. بنابراين حتما آن را انجام دهيد.
8- پس از گذشت چندين ساعت (يا حتي يك شب تا صبح) و سرد شدن مرينگ‌ها در فر، آنها را با ملايمت از سيني فر و كاغذ كف آن جدا كنيد. شيريني نوروزي شما آماده است. مي‌توانيد در يك ظرف ديگر آنها را بچينيد تا در مهماني‌هاي عيد سرو شود.
نكته: ماهيت شيريني مرنگ پفكي به صورتي است كه بايد ترد باشد. براي نگهداري آن از ظرفي استفاده كنيد كه هوا در آن نفوذ نكند. همچنين مرنگ را بايد دور از حرارت و رطوبت نگه داريد. چرا كه اين عوامل موجب نرم شدن شيريني مي‌شوند. اين شيريني مرينگ را مي‌توان تا چند روز در دماي اتاق نيز نگاه داشت. اين يك ويژگي ايده‌آل براي شيريني‌هاي عيد نوروز است كه معمولا ساعت‌ها در روز، بايد بيرون از يخچال نگه داشته شوند.

منبع: طرز تهيه شيريني مرنگ

مواد اوليه مرنگ گردويي:
3 پيمانه گردو خرد نشده
سه سفيده تخم مرغ در دماي اتاق
1/2 پيمانه شكر سفيد دانه‌ريز

شيريني مرنگ گردويي:
يكي از محبوب‌ترين انواع مرنگ است كه طرز تهيه آن از آنچه در مورد طرزتهيه مرنگ پفكي خانگي هم گفته شد، ساده‌تر است. مرنگ گردويي هم مثل شيريني مرنگ معمولي، ترد و سبك است. يك ايده خوب براي عيد نوروز اين است كه در كنار مرينگ معمولي كه طرز تهيه آن آموزش داده شد، مرينگ گردويي را نيز براي مهمانانتان سرو كنيد. با آموزش طرز تهيه مرنگ گردويي همراه ما باشيد.
نكته: مقدار مواد اوليه گفته شده براي مرنگ گردويي، براي حدود 25 عدد شيريني متوسط كافي است.

طرز تهيه شيريني مرنگ گردويي:
1- فر را در دماي 175 درجه سانتيگراد (350 درجه فارنهايت) گرم كنيد.
2- گردوها را خرد كنيد. خرده گردوها بايد اندازه متوسطي داشته باشند. يعني نه حالت پودري داشته باشند و نه مثل دانه‌هاي واقعي گردو باشند. براي اين كار از يك ميكسر استفاده كنيد و اجازه دهيد تا جايي كه گردوها به حالت گفته شده در بيايد، ميكسر گردوها را خرد كند.
3- سفيده تخم‌مرغ‌ها را تا جايي كه كف كند و حجم آنها افزايش يابد و سفت شود بزنيد.
4- در اين مرحله به صورت كامل، سفيده تخم مرغ را درون گردوهاي خرد شده و شكر بريزيد.
5- مانند آنچه براي مرينگ معمولي گفته شد، كاغذ مخصوص شيريني‌پزي را كف سيني فر يا قالب ديگر پهن كنيد. سپس آن را چرب و آردي كنيد. بهتر است كه براي اين شيريني از قيف استفاده نكنيد. با قاشق، مايع شيريني را به صورت دايره‌اي روي سيني فر بريزيد. بهتر است كه براي هر شيريني به اندازه 3 سانتي‌متر در اطراف آن فضاي خالي بگذاريد. چرا كه در هنگام پخت، شيريني بيشتر پهن مي‌شود.
6- سيني را در فر قرار دهيد. پخت اين شيريني مرينگ گردويي در شرايط و دماي گفته شده، حدود 20 دقيقه زمان مي‌برد (آنچه در ابتداي صفحه براي زمان پخت گفته شده، مربوط به شيريني مرنگ معمولي است). نشانه پخت اين شيريني، طلايي شدن رنگ آن است. بعد از پخت، شيريني را از فر خارج كنيد.
نكته: پس از بيرون آوردن از فر، اين شريني مرنگ گردويي ممكن است كمي مرطوب و خام به نظر برسد. نگران نشويد. اگراجازه دهيد شيريني تا جايي كه تست پخته شدن شريني را پاس كند، در فر پخته شود، بعد از خروج از فر، خشك و سفت خواهد شد.
7- به مدت 15 دقيقه اجازه دهيد تا شيريني‌ها كمي خنك شوند. سپس آنها را از كاغذ و سيني فر جدا كنيد و بگذاريد 15 دقيقه ديگر خنك شوند. پس از آن مي‌توانيد شيريني‌ها را در يك ظرف كه در معرض هوا نباشد قرار دهيد.
نكته: شيريني مرنگ گردويي را مي‌توان تا 10 روز در دماي اتاق نگهداري كرد. به همين خاطر هم هست كه براي سرو در ايام عيد نوروز و پذيرايي از مهمانان گزينه مناسبي است. البته اگر بابت سفيده تخم‌مرغ موجود در آن نگران هستيد، مي‌توانيد آن را در يخچال يا حتي فريزر قرار دهيد. البته بهتر است كه مدتي پيش از ميل كردن، آن را در دماي محيط قرار دهيد.

منبع: طرز تهيه شيريني عيد

تعداد صفحات : 0

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 12
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 32
  • بازدید ماه : 164
  • بازدید سال : 752
  • بازدید کلی : 17826
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی